Doa Pendek Memohon Kemudahan dalam Segala Urusan

Kamis, 28 September 2023 - 11:47 WIB
loading...
Doa Pendek Memohon Kemudahan dalam Segala Urusan
Doa memohon kemudahan dalam segala urusan ini sangat baik diamalkan ketika kita dalam situasi sulit. Foto/SINDOnews
A A A
Banyak doa yang diajarkan oleh Rasulullah ﷺ, salah satunya doa memohon kemudahan dalam segala urusan. Dengan membaca doa ini dengan sepenuh hati disertai keyakinan, mudah-mudahan Allah mempermudah setiap urusan kita.

Bacaan Doa Memohon Kemudahan
Doa memohon kemudahan ini merupakan doa yang diajarkan langsung oleh Baginda Rasulullah kepada sahabat. Berikut doanya disebutkan dalam Hadis dari Anas bin Malik. Beliau berkata bahwa Nabi shollallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

اللَّهُمَّ لاَ سَهْلَ إِلاَّ مَا جَعَلْتَهُ سَهْلاً وَأَنْتَ تَجْعَلُ الحَزْنَ إِذَا شِئْتَ سَهْلاً

Allahumma laa Sahla illaa Maa ja'altahu Sahlaa, wa Anta taj'alul hazna idzaa syi-ta sahlaa.

Artinya: "Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali apa yang Engkau jadikan mudah. Dan engkau menjadikan kesulitan (kesukaran), jika Engkau kehendaki pasti akan menjadi mudah." (HR Ibnu Hibban dalam Shahihnya (3/255, Al-Baihaqi
dalam al-Da'awat al-Kabir (265). Dikeluarkan juga oleh Ibnu Abi 'Umar, Ibnus Suni dalam 'Amal Yaum wal Lailah)

Syaikh Mulla Ali al-Qari rahimahullah berkata dalam al-Qamus, kata al-Hazn (الْحَزْنُ) yang terdapat dalam Hadis di atas maknanya adalah tanah tinggi yang keras dan kasar. Kata al-Sahl (السَّهْلُ) ialah lawan dari kata al-Hazn (الْحَزْنُ). (Lihat Mirqat al-Mafatih Syarh Misykat al-Masabih, 7/3010)

Asal perkataan al-hazn (الحَزْنُ) adalah tempat tinggi, sukar dan payah. Sehingga maksud al-hazn (الحَزْنُ) di sini dipindahkan dari makna zahir kepada makna kinayah yaitu kesukaran dalam suatu perkara.

Wallahu A'lam

(rhs)
Copyright © 2024 SINDOnews.com
All Rights Reserved
read/ rendering in 0.1356 seconds (0.1#10.140)